Søgemaskineoptimering skal tjene kunden

Det skal altid være i en SEO-konsulents interesse at give kunden den bedste løsning – og den bedste løsning er ikke nødvendigvis den hurtigste…

I sidste uge blev jeg kontaktet af en virksomhed, lad os kalde den “Vil Findes på Google A/S”,  der havde et væsentligt problem med deres nye website og webshop – de blev ikke fundet (nok) på Google. Det er der jo altid råd for, og der er jo masser af andre virksomheder, der heller ikke dukker op på Google. Men i dette tilfælde var det altså ikke fordi, at virksomheden ikke havde gjort noget for at blive fundet på Google – for det havde de. Det var de i hvert fald overbeviste om , og Vil Findes på Google havde da også god grund til at tro, at alt var i skønneste orden. Men virkeligheden var desværre anderledes.

Vil Findes på Google havde købt en webshop-løsning, en CMS-løsning og en SEO-løsning af det en anden virksomhed, lad os kalde den “Webløsninger A/S”. Det burde jo borge for en vis grad af kvalitet og sammenhæng i løsningerne, når alle tre dele af webløsningen leveres af samme virksomhed. Men det vil jeg nu ikke mene, at det gjorde. Webshop-afdelingen i Webløsninger A/S producerede en løsning baseret på OsCommerce – en udbredt og populær Open Source webshop. Website-afdelingen i Webløsninger A/S producerede en løsning baseret på noget, der tilsyneladende var deres eget udviklede CMS, der primært var baseret på Open Source-editoren FCKeditor. SEO-afdelingen i Webløsninger A/S producerede så et nyt site, der på bedste “gammeldags” søgemaskineoptimeringsmanér, stod for søgemaskineoptimeringen.

Når jeg her taler om “gammeldags” søgemaskineoptimeringsmanér, tænker jeg på NetPointers-stilen, hvor man skriver 10 forskellige tekster, der hver især er optimeret til hvert deres søgeord og koder det i søgemaskinevenlig html. Det virker stadig i mange tilfælde, men det er ufleksibelt og betyder, at man har svært ved at komme ud af kløerne på søgemaskineoptimeringsfirmaet igen. Min holdning er, at søgemaskineoptimeringen skal gøres på selve websitet, og kunderne skal efterfølgende selv uddannes i at fortsætte med søgemaskineoptimeringen af websitet.

Det kan sagtens lade sig gøre og være en god idé, at have flere forskellige systemer og domæner til forskellige løsninger, men så skal man bestemt vide, hvad strategien er, og man skal have en strategi, der får hver enkelt løsning til at supplere de andre.

Se f.eks. en søgning på Google.dk på “Billige Spil”: Første link er en AdWords-annonce for BilligeSpil.dk, andet link er et Google “Corporate” link – med 8 underpunkter til BilligeSpil.dk, tredje link er resultat nr. 2 fra BilligeSpil.dk (et domæne kan maksimalt opnå 2 resultater på samme søgning), fjerde link er til en konkurrent (æv), femte link er til Google Maps, der viser, hvor BilligeSpil.dk er placeret geografisk, sjette link er til en Trustpilots bedømmelse af BilligeSpil.dk (klik: Det siger kunderne om Billige Spil), syvende link er til BilligeSpil.dk’s Blog (klik: Billige Spil Blog) (der ligger på et andet domæne / IP), ottende link er til en konkurrent igen (æv), niende link er til BilligeSpil.dk’s Twitter-side (klik: Følg Billige Spil på Twitter) (nyt domæne / IP), tiende link er til BilligeSpil.dk’s Facebook-gruppe (klik: Følg Billige Spil på Facebook) (nyt domæne / IP) og ellevete og tolvte link er til to forskellige prissammenligningssites.

Strategien er naturligvis i denne sammenhæng, at alle de 10 første resultater på Google på “Billige spil” skal være BilligeSpil.dk-sites. Her bruger vi altså Google Maps og AdWords, Googles Blogger, Twitter, Facebook og Trustpilot til at gøre resultatet intenst med BilligeSpil.dk-sites. Konkurrenterne vil jo gerne byde ind på dette søgeord, men forfængelighed gør, at det skal de ikke have lov til 🙂 

Men hvis man ikke får de enkelte sites til at bruge hinanden til optimeringen, er det langt bedre at koncentrere det hele på det samme site. Man skal i hvert fald sørge for, at udviklerne på de forskellige systemer taler sammen.

Problemet var nemlig i forbindelse med Vil Findes på Google’s website, at det var designet uden hensyntagen til søgemaskineoptimering. Skabelonerne var ikke sat ordentligt op, så der var ingen titler der fungerede (regel nr. 1 inden for søgemaskineoptimering) og meta beskrivelser og meta keywords blev heller ikke lagt ind på siderne. På trods af, at alt var sat rigtigt op i CMS’en, men nogle fejl i skabelonerne gjorde, at de ikke kom med på de endelige websider. Det burde SEO-afdelingen i Webløsninger A/S have set med det samme, og sørget for at få bragt i orden. Jeg fik supportafdelingen hos Webløsninger A/S til at rette fejlen – det burde ikke være nødvendigt for Vil Findes på Google at kontakte en ekstern SEO-konsulent som mig, for at få det rettet.

Herudover var webshop’en bygget på en OsCommerce, men uden brug af eksisterende SEO-moduler, der er ret vigtige for, om en OsCommerce-løsning bliver en succes som webshop. Igen vil jeg mene at den interne “SEO-ekspert” hos Webløsninger A/S burde vide, at disse moduler eksisterer, og sørge for, at de blev implementeret.

For mig at se, forsøger Webløsninger A/S at gøre Vil Findes på Google afhængige af deres søgemaskineoptimeringsabonnement, så de betaler abonnement i al evighed. Godt for Webløsninger A/S, men ikke godt for Vil Findes på Google.

Det er ganske ubegribeligt, at Webløsninger A/S, der slår sig op på at være en virksomhed, der leverer søgemaskineoptimerede løsninger, kan levere en løsning, der i den grad er under al kritik. Når man som virksomhed leverer søgemaskineoptimering, må det første til enhver tid være, at se på en kundes eksisterende løsning, og finde ud af, hvad der skal til for at optimere den. Det kræver lidt mere arbejde og tankevirksomhed af SEO-konsulenten, men det giver langt det bedste resultat for kunden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *