Søgemaskine Optimering (SEO)

Søgemaskine Optimering (SEO)

Inden for web-baseret salg og marketing er søgemaskineoptimering en yderst styrende faktor for hvor meget trafik der kommer til et web-site.  For at øge ens udbytte af denne proces kan software til søgemaskineoptimering (SEO-software) give nogle resultater man ellers kun ville drømme om. Dvs. man kan også betale adskillige tusind kroner for enten annoncering eller for samme services fra de firmaer der leverer søgemaskineoptimeringsydelser. Ser man lidt detaljeret på den helt formelle definition af software til søgemaskineoptimering, kan man sige at SEO-software hjælper med til at optimere web-sider, til at indsende, planlægge og rapportere om korrekt optimerede sider. Samtidig kan det være med til at sikre web-sidernes placering og rang i søgemaskinerne.

Før man går i gang med de forskellige software-muligheder, er der dog en række grundlæggende ting man kan gøre på sin web-side for at få taget hul på optimeringen. Almindelig sund fornuft i anvendelsen af HTML-koder kan betyde en forskel på adskillige sider på en søgning på Google eller MSN. Du vil ikke nødvendigvis opnå en top 5 placering, men det afhænger helt af hvilke keywords man vælger at optimere mod. Den hurtige vej til topplaceringer er Google Adwords, det er ikke dyrt, men det koster stadig penge!

Når først web-siderne på web-sitet er optimeret sådan rent HTML-mæssigt til søgemaskinerne, skal man dog andre midler i brug hvis det ikke har bragt én derhen hvor man vil – side 1 på Google. Som udgangspunkt er det heller ikke nødvendigt at bruge software til søgemaskineoptimering for at få en topplacering, men programmerne kan give et meget hurtigt overblik over sitets placering og rang, og ikke mindst konkurrenternes placering og rang. Og det meget, meget hurtigere end hvis man skulle gøre det manuelt.

De grundlæggende forberedelser til søgemaskineoptimering:

  1. Vælg først 25 søgeord, som du bruger på dit website. Vær opmærksom på, at de fleste ikke søger på et enkelt ord, men på flere ord. F.eks. vil mange for at finde denne side søge på “søgemaskineoptimering” + noget andet, f.eks. “søgemaskineoptimering + konsulent” eller “søgemaskineoptimering + hvordan”. Et “søgeord” kan altså godt bestå af flere enkeltord.
  2. Når du har fundet dine 25 søgeord, så skal du analysere dem med Googles søgeordsværktøj (du skal have en Google (AdWords)-konto for at bruge det, har du ikke det, så få det med det samme – den er vigtig for hele dit virke på internettet). Nå, men find så de 10 søgeord der virker mest realistiske at gå efter – er der 50.000 månedlige søgninger, vil der nok være for meget konkurrence, er der ikke nogen søgninger, så drop søgeordet – der er ikke nogen andre, der søger på det!
  3. Byg 10 sider på dit website, der er optimeret til disse 10 søgeord. Du har formentlig nogle sider i forvejen, der bare skal optimeres – hvis der er nogen af søgeordene, som du ikke har nogen sider om, så kom i gang med at skrive dem!

Når du har disse 10 sider, skal du til at søgemaskineoptimere siderne – artikel om det følger snarest! (Hvis du vil vide hvornår, så abonnér på Itzy-Bitzy’s RSS-feed (du kan f.eks. tilføje det til din iGoogle-side eller din Outlook), så får du besked, når siden bliver opdateret.  

Et eksempel på en strategisk optimering af keywords

For eksempel kører Billige Spil dk med en shop-software der er opbygget i frames og derfor strukturelt dårligt forberedt til søgemaskiner. Alligevel var det muligt ved at foretage nogle få ændringer til hvordan ordene “billige spil” stod på siden og i titlen at få forbedret Google-placeringen fra side 8 til side 4. Alene kan en HTML-optimering altså ikke give en topplacering, men strategien var i dette tilfælde at blive bedre placeret på ordene “billige spil” for dermed at få en afledt effekt på kombinationer af “billige spil”, f.eks. en søgning på “billige psp spil” eller “billige sims 2 spil”.

En søgning på “Billige spil” giver 1.560.000 resultater, mens “billige psp spil” “kun” giver 35.500 resultater. Ideen er her at man skal koncentrere sin indsats om nogle keywords der ikke giver millioner af resultater, da det her vil det være ret vanskeligt at komme frem på side 1, i stedet skal man gå efter nogle keywords med mindre konkurrence.

For at BilligeSpil.dk kan få en topplacering på en søgning som “billige spil”, skal man altså ind og foretage yderligere. Her skal man have hævet sitets rang (Googles PageRank). For der kommer et tidspunkt hvor godt optimerede sider ikke er nok, der skal man i stedet fokusere på PageRank – og den får man kun hævet ved at få andre sites til at linke til det site man vil optimere.

Det er her softwaren til søgemaskineoptimering gør det lettere at holde styr på hvem der linker til én og meget mere.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>