SEM

I dag sælger – og køber – ALLE online

Det kan godt være, at det ikke er alle virksomheder, der har en webshop, men det er formentlig ikke helt forkert, at alle virksomheder på et eller andet tidspunkt sælger via internettet. Der er så nogen, der sælger mere end andre online, og det er jo her websites, webshops, online marketing, søgemaskineoptimering, Google AdWords og bannerkampagner kommer ind i billedet.

Men lad mig vende tilbage til påstanden om, at alle virksomheder – og for den sags skyld også mange privatpersoner – i dag sælger online. Jeg tænker ikke her på tradtitionelle reklamer – som bannerreklamer og AdWords (små tekstannoncer) – næ, jeg tænker på internettet generelt, og hvad det indebærer af søgemaskiner, sociale netværk som Facebook og Twitter. Alt det, der foregår på alverdens web-servere – 24 timer i døgnet. Det er produktsøgninger, prissammenligninger, konkurrentanalyser, oplysninger om specifikationer, kontaktoplysninger og meget, meget mere.

Det er på internettet forbrugeren, eller virksomheden, træffer sit valg om, hvilket produkt, hvilken serviceydelse eller hvilken leverandør, der opfylder det ønskede behov til den rigtige pris.

Tænk på, hvordan du selv vælger et bestemt mærke frem for et andet, når du køber bil, mobilselskab eller bank. Tænk på, hvordan du vælger flyselskab eller rejseselskab, når du køber ferie. Tænk på, hvordan du vælger en restaurant, der måske ligger i nærheden af dit opholdssted, hvordan du vælger de huse eller lejligheder, du vil se på, hvis du skal ud at købe bolig…

Jeg tror du i mindst et af disse tilfælde har brugt internettet til at søge information om produktet og servicen, og du har formentlig også sammenlignet priserne fra forskellige leverandører. Du har muligvis ikke foretaget selve handlen online, men dit valg er formentlig blevet påvirket online.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *