Freelance Performance Media Manager
Skal I have sat nye kampagner op i Google Ads, Youtube, Performance Max eller Google Shopping eller optimeret dem I har med analyse af SQR og kannibalisering?
Få mest ud af det digitale media budget
Andre opgaver kan være opsætning / brief af nye landing pages, optimering af indhold på landing pages for bedre quality score samt tiltag til at undgå kannibalisering af organisk trafik.
Performance marketing handler om at optimere virksomhedens annoncebudget – eller ROAS (Return on Ad Spend) – så I får mest ud af jeres kampagner.
I dag er mange af de digitale annonceplatforme de samme som dem, der fortæller virksomheden, hvor godt kampagnerne fungerer. F.eks. Meta og Google, som jo er svære at komme uden om. Det er jo ikke helt uvildigt, når en virksomhed, der sælger annoncer, også er virksomheden, der analyserer data og fortæller, om det er nødvendigt at øge budgettet.
Performance Media opgaver
Som jeres performance media ansvarlige, kan jeg som eksempel påtage mig disse opgaver.
Opsætning af kampagner på Google
Hvis jeres virksomhed ikke allerede bruger Google Ads, hjælper jeg jer med at sætte nye kampagner op. Det kan være kampagner op Google Ads (Search), Google Performance Max, Youtube og Google Shopping.
Tilpasning af paid search med SEO
Der findes en række forskellige strategier for at bruge Google Ads. Google’s egne repræsentanter vil normalt rådgive jer til at bruge så meget budget som muligt, men selvom de får det til at lyde som en god forretning, så er det ikke altid den fulde sandhed.
Som mennesker vil vi altid gerne have mere, så det er svært at stå imod, men nogen gange må man også se på, hvor rentabelt det i virkeligheden er.
Når jeg arbejder med Google Search søger jeg altid at undgå at betale for keywords, hvor websitet allerede ranker i top fem i de organiske resultater. Det gælder både for brand og generiske keywords. Som jeg ser det må målet med betalt annoncering være at vinde nye kunder – ikke at betale for besøg, der muligvis allerede var endt i et besøg fra organisk trafik.
SQR og pacing
Google har en tendens til at vise annoncer for alle mulige søgetermer, der kan resultere i et besøg. Google Search Ads er jo Google’s vigtigste indtægtskilde. Derfor er det vigtigt hele tiden – helst på ugentlig basis – at opdatere og vedligeholde kampagnernes keywords. Ikke mindst at sikre at listen med negative keywords er opdateret.
Google har i forvejen en god begrænsning af budgetforbruget, så man ikke risikerer at bruge for mange penge. På den anden side er de også gode til altid at bruge alle de penge, man har sat af i budgettet. Derfor er det vigtigt hele tiden at være opmærksom på den overordnede performance i kampagnerne, så man ikke ender med bare at sætte penge ind på Google’s konto.
Optimering af konverteringer
De begrænsninger lovgivningen omkring GDPR og cookie consent har betydet for tracking af online konverteringer, er gode for privatlivet, men har gjort det sværere at arbejde med konverteringsoptimering.
Det vigtigt hele tiden at have en forståelse for om marketingstrategien hæver hele virksomhedens omsætning, og ikke bare flytter omsætningen mellem kanalerne. Derfor skal man helst brede aktiveringen på tværs af hele din funnel, så I hele tiden får nye potentielle kunder ind jeres funnel. Ved at bruge Youtube og Google Shopping får i en mere visuel repræsentation af jeres produkter og jeres brand, hvilket kan øge jeres awareness.
Anbefaling til tidsforbrug og varighed
Til en fractional Performance Media Manager anbefaler jeg to dage om måneden (1/10). Varighed afhænger naturligvis af eksisterende setup. Jeg mener det er vigtigt at optimere betalte annoncer som minimum hver anden uge, så jeg mener ikke man skal sætte frekvensen ned. Muligvis kan man arbejde med en halv dag hver anden uge (1/20).
Skal vi tale om mulighederne?
Kontakt mig gerne via Linkedin eller skriv en sms på 5022 3940.