SEO Specialist (Freelance)
Vil I have mere ud af jeres website - mere organisk trafik og lavere klik-priser på annonceringen? Så kan jeg rådgive jer og hjælpe med jeres søgemaskineoptimering. Både hvad angår teknisk SEO, content-strategi, keyword-research eller optimering direkte i jeres CMS.
Jeg (Steen S. Grønfeldt) har mange års erfaring i SEO og digital marketing og arbejder freelance for jer fra kun to timer om måneden.
Lavthængende frugter - det hører jeg ofte, når der tales om SEO
Har du nogensinde været i dialog med et web-bureau eller digitalt marketingbureau, der gerne ville sælge jeres virksomhed deres services?
Det har jeg i hvert fald selv i mine tidligere ansættelser. Min egen erfaring er, at digitale marketingbureauer ofte kommer med en lang liste, der viser alle de uudnyttede potentialer. I den sammenhæng henvises ofte til lavthængende frugter.
Når vi går i gang med SEO-optimeringen af jeres website, starter vi naturligvis der, hvor potentialet for mere værdi er størst. Der vil altid være noget, der springer i øjnene, men lad os være ærlige - bare fordi nogle frugter "hænger lavt", betyder det ikke nødvendigvis, at de er nemme at få fat i!
Der kan jo være gode grunde til, at de ikke allerede er plukket.

Selvfølgelig vil der være nogle quick-wins. Men det betyder ikke nødvendigvis, at I har gjort et dårligt stykke arbejde. I har bare haft fokus et andet sted.
Er to timer om måneden på SEO nok?
Ja, to timer om måneden på SEO er nok til at I kan begynde at forbedre trafikken til jeres website. Som med anden markedsføring, bør SEO-arbejdet for at være mest effektivt foregå i drips frem for bursts (Dan White). Så jeg vil til enhver tid anbefale at I bruger 24 timer fordelt på 2 timer om måneden frem for 24 timer én gang om året.
Man kan faktisk nå en del på to timer. Man kan nå at skrive en ny side, publicere den på websitet og samtdig få optimeret et par af de eksisterende sider. I sidste ende handler det om ambitionsniveau - og præcis med SEO er det bare bedre at gøre lidt, end ikke at gøre noget.
Husk: SEO er en gave, der bliver ved med at give!
Her er tre eksempler på, hvad man kan nå afhængigt af, hvor mange timer vi bruger. /p>
SEO Specialist - 2 timer per måned
- Keyword analyse og strategi
- Produktion af en ny side om måneden, optimeret til et nyt keyword
- Optimering af to eksisterende sider på websitet om måneden
- Månedlig rapportering af SEO KPI'er
- Pris: 1.600 kr. per måned
SEO Specialist - 8 timer per måned
- Keyword analyse og strategi
- Produktion af to nye sider om måneden, optimeret til to nye keywords
- Optimering af 10 eksisterende sider på websitet om måneden
- Teknisk SEO rådgivning
- Månedlig rapportering af SEO KPI'er
- Pris: 4.500 kr. per måned
SEO Manager - 32 timer per måned
- Keyword analyse og strategi
- Content gap analyse og content strategi
- Produktion af fire nye sider om måneden, optimeret til fire nye keywords
- Optimering af 20 eksisterende sider på websitet om måneden
- Teknisk SEO rådgivning, inklusiv specifikation og briefing af web-udviklere
- Ugentlig rapportering af SEO KPI'er
- Daglig rank tracking af keywords i Ubersuggest
- Pris: 16.500 kr. per måned
Skal vi tale om mulighederne? Book et møde eller kontakt mig.
Arbejdet som SEO specialist
Når man arbejder som SEO specialist, kan det indebære ret mange forskellige ting. Nogen arbejder mere teknisk, tæt sammen med webudviklerne/e-commerce, mens andre arbejder sammen med marketing og kommunikation. I tidligere ansættelser har jeg prøvet begge ting, men herudover også ofte været i tæt samarbejde med produktudvikling, CRM og salg, regionerne, strategi, forretningsudvikling - ja, faktisk ret bredt.
Så det er også lidt begrænsningens og prioriteringens kunst. Men der er i hvert fald 6 primære områder, når vi taler om SEO.
- Keyword analyse. Forståelse for hvad jeres keywords er.
- Teknisk SEO. Sikring af optimal brug af HTML og strukturerede data på jeres website.
- Søgemaskineoptimering. Specifik optimering af indholdet på websitet for at opnå bedre placeringer.
- Implementering. Implementering af indhold og optimering i jeres CMS.
- Content strategi. Produktion af indhold og fastsættelse af en decideret strategi jeres indhold.
- Rapportering og analyse. Selvfølgelig løbende rapportering og opfølgning på KPI'er.
Nederst på siden er områderne forklaret lidt mere i detaljer.
Virker SEO?
Ja, SEO virker, men det kræver et vedholdende fokus på produktion af indhold, at holde indhold opdateret, at optimere meta-indhold for at få flere klik og sikre at websitet performer optimalt.
Jeg har haft domænet itzy-bitzy.dk i mange år med meget forskelligt indhold og i en lang periode nærmest intet indhold - som et visitkort-site.
Når et website ikke bliver opdateret og man ikke producerer nyt indhold, så mister søgemaskinerne interessen for sitet.
Da jeg blev freelancer på fuld tid i april måned, begyndte jeg naturligvis som det første at opdatere websitet. Jeg havde indtil den 24. september ikke brugt markedsføringskroner, linkbuilding eller sociale medier - linkbuilding og sociale medier i hvert fald kun i meget begrænset omfang som at opdatere min Google Business Profile og et par enkelte posts på Linkedin.
Faktisk er links ikke længere en af de tre vigtigste ranking-faktorerer, så link-building bør ikke være jeres foretrukne SEO-indsats.
Udvikling i Google-visninger over 12 måneder

Som det ses på billedet fra Google Search Console, mistede websitet stille og roligt sine visninger.
Den røde pil viser hvordan websitet "dør" i søgemaskinerne. Den grønne pil hvordan søgemaskinerne - i dette tilfælde Google - får interesse for at vise sitets resultater mere i april måned. Og den blå pil viser så, hvad der skete, da jeg fjernede fokus fra mit eget site for at arbejde med kunderne i stedet i juli måned.
Det vigtige er, at udviklingen i antallet af visninger i Google Search Console kun er baseret på produktion af indhold og opdatering og optimering af websitet - og Google Search Console viser udelukkende organisk trafik.
4 keywords som nummer 1
Jeg begyndte samtidig i Ubersuggest at tracke de keywords, jeg gerne ville ranke på. Jeg har valgt ret målrettede keywords, så der er ikke nødvendigvis så meget trafik, men det er et godt grundlag til at bygge videre på. Som det ses er sitet over 6 måneder gået fra at være ikke-eksisterende til at ligge nummer 1 på 4 af de keywords jeg følger og yderligere 4 i top 10.

Så det er vist på tide at få arbejdet lidt mere med indholdet på sitet 😎.
Hjælper Google Ads på organiske placeringer?
Så er der det med annonceringen. Godt nok er jeg fortaler for "SEO first", men fordi det er super vigtigt til at understøtte kampagner. Så den 20. september besluttede jeg at starte en Google Ads kampagne - for selvom sitet (denne side) nu er blandt de første 10 organiske resultater for "freelance SEO specialist", så er alle resultater, der er "over the fold", betalte resultater.
Og så kan det være svært at konkurrere. Faktisk ville jeg også teste om annoncering på Google ville have en positiv effekt på organiske placeringer. Men lige nu er der ikke noget der tyder på, at aktivering af Google Ads skaber en afledt effekt på de organiske placeringer. Det er en forholdsvist begrænset test og der er helt sikkert andre, der har testet meget mere, men jeg prøver at arbejde med et website og en test, som kan sammenlignes med andre små virksomheder.
Hvad indebærer SEO - lidt flere detaljer
Teknisk SEO
For at forstå, hvor vi er, vil det første være at gennemføre en teknisk gennemgang af websitet - som vil være en del af et SEO Audit. Her analyserer jeg websitets aktuelle SEO niveau - både hvad angår teknisk SEO og hvad angår SEO content.
Analysens konklusioner afhænger meget af, hvilken platform websitet ligger på, om I har B2C e-commerce, B2B lead-generering eller om jeres site primært arbejder med content.
De tekniske elementer kan inkludere (men er på ingen måde begrænset til) strukturerede data, herunder shopping feeds og FAQ-elementer, page performance (speed), korrekt brug af HTML-tags samt tilgængelighed og compliance.
Keyword Research
Når jeg har en forståelse for virksomhedens produkter og aktuelle SEO-niveau, analyserer jeg hvilke muligheder der er for at ”vinde” de mest relevante keywords. Sammen med jeres team kategoriserer vi keywords og lægger en keyword strategi.
Ved nye produktlanceringer eller andre nyheder i virksomheden, arbejder jeg sammen med produkt-team’et for at forstå search-markedet og hjælpe med at positionere produktet baseret på, hvad folk søger på i markedet.
SEO optimering
En stor del af det løbende arbejde er at optimere indholdet på websitet og få produceret nyt indhold. Har virksomheden allerede en copywriter tilknyttet, briefer jeg copywriteren om nyt indhold eller om omskrivning af eksisterende indhold. Har jeres virksomhed ikke selv copywritere, kan jeg assistere med enten at producere nyt indhold eller få indhold produceret eksternt.
Ved SEO optimering af eksisterende indhold, herunder titler, overskrifter, interne links, keywords, alt-tekster m.m. briefer jeg jeres webmaster, hvis I har sådan en, eller foretager selv ændringerne direkte i jeres CMS.
Content Strategi
Den initielle SEO Audit inkluderer også en analyse af jeres content, herunder en gap-analyse for at finde eventuelle områder, hvor I ikke i dag har content der dækker hele jeres funnel.
Baseret på samtaler med jer om virksomhedens strategi og produkter, udarbejder jeg et forslag til en content-strategi. Målet er at øge relevant organiske trafik fra brugere, hvor jeres produkt eller ydelse vil være et godt match. På den måde kan vi gøre jeres "funnel" større i toppen og få flere kundeemner at arbejde med.
CMS opdateringer
Hvis I ikke allerede har en, der arbejder i jeres CMS, kan jeg også udføre ændringerne direkte. Jeg har erfaring med at arbejde i flere forskellige CMS’er, herunder Webflow, Wordpress, Sitecore, DynamicWeb, Yext, Contentful, Typo3, Shopify – og for den sags skyld direkte i HTML.
SEO dashboard
Allerede fra start sætter jeg et SEO dashboard op, som I selv kan følge og som bruges til at følge udviklingen over tid. Dashboard’et bruges samtidig til at holde styr på de keywords vi fokuserer på, udviklingen i rankings og de ændringer vi foretager.
Dashboard'et kan udvides til også at indeholde jeres øvrige marketing KPI'er.
Hvad skal sådan en SEO specialist koste?
Det er jo et godt spørgsmål - og jeg ved at SEO specialisterne kan findes til meget forskellig pris, så hvordan ved man, at man får noget for pengene, hvis man vælger den dyre eller den billige?
Jeg har sat mine egne priser lidt lavt synes min hustru - men som en af mine tidligere chefer sagde til mig til en lønforhandling: "Du arbejder jo i marketing, det er jo en løn i sig selv!".
Du kan også komme med dit eget bud - ville din lokale elektrikers timepris være et rimeligt niveau?
Men vi finder ikke ud af, hvad der er rimeligt, før vi taler om det
Så ring eller sms til mig på 2022 4040 eller skriv en mail til hej(snabela)itzy-bitzy.dk. Så kan vi få en snak om, hvordan I gerne vil arbejde med SEO og hvordan vi kan skabe et bedre fundament for jeres markedsføring.