SEO Audit / SEO Vurdering
Når jeg har været ansat med ansvar for SEO og Digital Marketing er jeg ofte blevet kontaktet af SEO-bureau’er for at få en SEO-gennemgang af websitet. I de fleste tilfælde bruges et tool til at gennemgå sitet og dette tool vil finde en masse ting, man skal gøre noget ved.
Man får ofte at vide, at der er en masse ”lavthængende frugter”, men når man sidder i en stor virksomhed, er der altid nogle forhindringer. Det kan godt være at frugterne hænger lavt, men måske skal man over et hegn først, en å eller det der er være (brand-politiet, IT-afdelingen osv.). Det kan i hvert fald ofte være mere kompliceret end som så at ændre på ting, der udefra ser lette ud.
Jeg mener at en af de vigtigste ting i forbindelse med digital marketing management, er at have en SEO specialist tilknyttet - også selvom der kun er budget til en fast freelancer - for at sikre at website og content er optimalt for marketing strategien.
Personlig SEO Audit
Som alle andre digitale specialister, tager jeg i første omgang udgangspunkt i en maskinel gennemgang (crawl) af websitet. Når jeg udarbejder en "personlig" SEO Audit supplerer jeg den tekniske gennemgang med virksomhedens egne ressourcer i web/marketing-afdelingen og prioriterer de ting, I selv kan gøre noget ved.
En SEO Audit vil indebære og indeholde
- en analyse af hvilke elementer medarbejderen har mulighed for at ændre
- en crawl og en efterfølgende personlig analyse af websitets tilstand
- et SEO-dashboard, der bruges til at finde muligheder for bedre rankings (her er adgang til Google Search Console data nødvendigt)
- prioriteret liste over det I kan ændre på kort sigt og hvad I skal bruge andres hjælp til
- opfølgende SEO Audit efter 6 måneder
Tracking i SEO-dashboard
En del af en SEO Audit inkluderer opsætningen af et SEO-dashboard, hvor I efterfølgende kan følge udviklingen af SEO-KPI’erne for websitet. Det er et tool I også selv efterfølgende kan bruge til at afdække nye optimeringsmuligheder for at opnå bedre placeringer og mere trafik.
Prioriteret SEO-liste
Med en prioriteret liste har I noget håndgribeligt at arbejde ud fra med det samme. I kan samtidig selv efterfølgende følge op på udviklingen i SEO-dashboard’et og finde nye muligheder.
Kontakt mig gerne via Linkedin (eller ring eller sms) til mig på 2022 4040. Så finder vi et godt tidspunkt, hvor vi kan mødes.