SEO markedsføring - SEO er en investering i fremtiden

Det er desværre ikke alle CMO'er og marketingdirektører, der helt forstår, hvordan SEO egentlig virker.

Men det er vigtigt som marketingleder at være bevidst om, hvilken potentiel værdi SEO - og content marketing - kan give en virksomhed.

Tænk først SEO

Jeg har arbejdet med marketing i mange år, og jeg tænker generelt SEO First. Det er ment på den måde, at hvis ikke man har en stærk organisk search visibility, så får man ikke nok ud af de produkt- og brandkampagner man udvikler og aktiverer i marketingafdelingen.

SEO er som marketingdisciplin oftest placeret under performance marketing sammen med betalt annoncering. Fik SEO-specialisten i virksomheden credit for værdien af al den organiske trafik, så var det let nok, men det er jo ikke tilfældet. Med god grund, for organisk trafik er et resultat af ikke kun hele marketingafdelingens arbejde, men også arbejdet i PR og for den sags skyld i produktafdelingen. Men hvis ikke man bliver fundet i søgeresultaterne, så kan arbejdet i marketingafdelingen være skønne, spildte kræfter.

Så investering i SEO er først og fremmest en investering i en virksomheds marketingfundament.

Men det det kan være meget mere end det.

SEO skal ses som en investering

Med SEO kan man ikke lige se resultater og trafik med det samme, som man kan, når man bruger PPC (pay-per-click) annoncering på de store platforme fra Google, Meta, Pinterest m.m.

Særligt Google's tekstannoncer i søgeresultaterne er blevet - undskyld udtrykket - den dovnes (eller utålmodiges) løsning. Samtidig har de presset langt de fleste organiske resultater væk fra det første skærmbillede brugerne ser (annoncer er typisk over-the-fold).

Det betyder at selv de virksomheder, der har de bedste positioner i de organiske resultater bliver nødt til at købe annoncer for at komme ind i toppen. Umiddelbart er der kun en vinder, og det er Google. Som en lille sidebemærkning, tror jeg ikke der bliver solgt noget online uden at Google også har tjent nogle kroner undervejs. Det er tankevækkende.

Det er selvfølgelig fint nok, så længe det skaber værdi for virksomheden og brugerne, men det er bare også lidt som at sprøjte sig med medicin for at tabe sig i stedet for at komme i bedre form og spise mere sundt.

Motion og sund kost giver dig et sundere liv - ligesom SEO giver dig et sundere website.

SEO er en marketing-gave, der bliver ved med at give

Et godt eksempel fra en af mine tidligere arbejdspladser viser, hvordan en enkelt webside (godt nok oversat til en lang række sprog) fortsat leverer værdi. Den første version af siden blev produceret for 3-4 år siden, og efterfølgende er den redigeret en gang eller to. Alene de seneste 12 måneder har dette indhold leveret relevant upper-funnel trafik til en værdi af over 1 million kroner om året (ved en klik-pris på 6,50 kr.) og blevet vist i søgeresultaterne 7,5 millioner gange (ved CPM 100 er det en marketingværdi op 750.000 kr.). Så selv efter jeg ikke er ansat mere, leverer mit SEO-arbejde stadig høj værdi. Og eksemplet er bare en enkelt af de websider, jeg stod bag.

Google Search Console viser 154.000 besøg på 12 måneder til en enkelt side

Har du brug for flere argumenter?

Der findes en masse undersøgelser, der underbygger vigtigheden af SEO.

PPC vs. SEO: Trafik lige nu eller i flere år frem

Som sagt kan PPC-annoncering give hurtige resultater, men til gengæld er SEO en langsigtet investering. Jeg har tidligere skrevet om lavthængende frugter, så lad mig blive i frugtuniverset. PPC-annoncering er lidt som at købe frugt i det lokale supermarked - det er hurtigt og effektivt, men du har kun frugt, så længe du bliver ved med at købe nyt. SEO derimod svarer til at plante dit eget frugttræ, det bliver ved med at give dig frugt, år efter år, uden at du behøver at betale igen.

Ifølge data fra HubSpot, får organisk søgetrafik en stigning på 20 gange flere besøgende over en periode på 12 måneder sammenlignet med PPC.

Langvarige fordele af godt indhold

Godt indhold er kernen i effektiv SEO. Når du skaber kvalitetsindhold, der svarer på brugernes spørgsmål og behov, kan det fortsætte med at generere trafik og konverteringer i årevis. Statistikker viser, at indlæg med dybdegående og informativt indhold ofte har bedre postioner og forbliver relevante i længere tid.

Website Performance og brugeroplevelse

SEO involverer ikke kun optimering til søgemaskiner, men også forbedring af brugeroplevelsen. Et hurtigt website, mobilvenligt design og en brugervenlig navigation bidrager til både SEO-placeringer og tilfredse besøgende. Google betragter websitets ydelse som en væsentlig faktor for placeringerne.

Google Ads Quality Score og SEO

Kvalitetsscore for Google Ads drager faktisk også fordel af din SEO-indsats. Når du har et sundt og relevant websted med godt indhold, vil det forbedre din Quality Score og reducere omkostningerne ved PPC-annoncering.

ROI af jeres SEO-investering

Det er helt sikkert svært at at måle og rapportere ROI af SEO-investeringen helt præcist. Men generelt er det svært at finde en god attribueringsmodel, ganske enkelt fordi brugerne i dag har utroligt mange touch points og påvirkninger, før de ender med at konvertere. Men start med at se på den organiske trafik og definér en baseline. Hvis du også ser på trenden over de senest 12 måneder, så får I en idé om, hvor udviklingen er på vej hen og om nye tiltag har en positiv effekt.