Prioritér metoder og kanaler i marketingstrategien
Det vil nok være forkert at tale om, at man kan have en digital marketing strategi eller en SEO-strategi, for et eller andet sted er begge dele en del af en overordnet kommunikations- eller marketingstrategi.
Men det vil til gengæld være helt rigtigt at tale om de digitale kanaler som metoder eller ressourcer som en del af marketingstrategien.
Digital marketing strategi
Den digitale marketing strategi er altså den del af virksomhedens marketing, der bliver udført på digitale platforme.
På den anden side, er det ikke sandsynligt, at en virksomhed ikke har en idé om at selve eksekveringen af strategien skal udføres på digitale platforme. Så derfor er det vigtigt at man som virksomhed involverer de digitale specialister fra SoMe-teamet, Performance Media-teamet, E-commerce-teamet, CRM-teamet og Analytics-teamet, når strategien defineres.
Så når I som virksomhed arbejder med marketingstrategien, er det vigtigt at forstå, hvordan de digitale platforme virker og nødvendigheden i at udvikle forskelligt content til de forskellige platforme.
Det er vigtigt, at man udvikler fængende assets, og et budskab, der er giver mening. Men det er forskellige formater eller budskaber, der engagerer en Facebook-bruger i forhold til en TikTok-bruger.
Det digitale kan stå alene, men hvorfor nøjes?
For at jeres virksomhed kan overleve, skal I have en strategi, der bygger på at skabe værdi for kunderne. Der kommer hele tiden nye konkurrenter i markedet, som prøver at gøre tingene på en ny måde. Skabe ny værdi. Så det er vigtigt, at I også sikrer, at I skaber værdi. Også i jeres kommunikation.
Forstå hvad det er, der bringer kunderne ind i jeres butik. Og hvad der får dem til at komme tilbage.
Test nyt indhold, nye produkter, nye måder at hjælpe kunderne.
Hvis jeres virksomhed tager kunderne seriøst og hjælper dem, kommer de tilbage eller endnu bedre, anbefaler jer til andre.
Kunderne skal være mere end et tal. Mange virksomheder bruger NPS – Net Promoter Score – til at forstå, om (primært medarbejderne) gør det godt. Og selvfølgelig kan det give et billede af, hvordan et produkt eller en medarbejder er, men det bliver aldrig en sandhed.
Med mennesker kan man ikke måle alt
Samtidig skal man have en forståelse for, hvad brugere gør, når de ser en out of home-kampagne (OOH) eller en tv-reklame (TVC). Begge dele er jo alt andet lige ofte også digitale formater, men jo ikke personlige – hvilket jo gør at man ikke direkte kan tracke brugernes adfærd, når de ser reklamen.
Og så alligevel:
Brugerne har ofte et andet device i hånden, når de går på gaden, eller når de ser TV.
Og hvad gør en person, der ser noget interessant?
Personen søger.
På Google. Youtube. Amazon.
Eller stiller et spørgsmål til Google Home eller Alexa. Som jo også vil give et søgeresultat, om end hjulpet af kunstig NLP AI – altså Natural Language Processing suppleret med kunstig intelligens.
Og lige for at tage den: NLP AI finder jo ikke selv på noget, ChatGPT’s sandhed er jo defineret af viden skabt af mennesker. Og hvor har den fundet denne viden? Primært online. Så vil man påvirke AI skal man selv bidrage med ”sandheden”.
Faktisk er søgninger en af de bedste indikatorer for at forstå, hvordan kampagner virker, og hvor stærkt et brand er.
Det digitale griber om sig
Der er ikke mange arbejdspladser tilbage, hvor det digitale ikke er et aspekt i dagligdagen.
Selv meget analoge jobs som tømrer eller mejerist har et digitalt element i sig.
Arbejdsprocesser styres digitalt, bogføring foregår digitalt, kontakten med kunderne foregår digitalt. Selv betalinger foregår digitalt.
Og markedsføringen foregår i overvejende grad digitalt.
Så tænker du, at man da bare kan gå en tur i skoven. Det er ikke digitalt!
Men kørte du hen til skoven i din bil? Det har sandsynligvis genereret data.
Og da du gik i skoven – lod du mobilen ligge i bilen? Hvis du tog den med, har du genereret data.
Godt eller skidt? Godt hvis man bruger data fornuftigt. Så skal vi bare lige have defineret, hvad fornuftigt er…
Det korte af det lange er, at det i dag er de færreste mennesker, der køber noget, uden først at have foretaget en søgning, besøgt et website eller rådført sig på sociale medier.
Så med enhver marketing strategi, skal man have overvejet, hvordan kampagner og budskaber påvirker brugernes søgninger. Og være forberedt på det. Så brugerne lander det rigtige sted.
Start med en content-strategi
Forud for definitionen af marketingstrategien, skal I have arbejdet med strategien for jeres brand, jeres raison d’etre og jeres mission.
Når det er på plads, kan I begynde med at lægge en plan for jeres content.
Hvad er det I vil fortælle om?
Hvorfor er jeres løsning den bedste?
Hvad skal folk bruge jer eller jeres produkt til?
Hvad søger de information om, før de finder ud af, at de har brug for jeres produkt?
Derefter keywords og SEO
Jeg ved godt at jeg hele tiden siger SEO, SEO, SEO! Men det er faktisk ikke den del af SEO, som handler om H1’ere, keywords og meta-indhold. Det, det handler om er, at forstå, hvad og hvordan man kommunikerer, så søgemaskinerne vurderer at indholdet skal vises på side 1 i en søgning.
For en side kommer ikke på side 1 i en søgning, med mindre:
- brugerne klikker ind på siden i søgeresultatet,
- brugeren bliver på siden i et rimeligt stykke tid efter at være klikket ind og
- rent faktisk finder siden relevant for søgningen
Den anden del er så at man får leads fra siderne, for i mange tilfælde er jo ikke nok at tiltrække brugerne – brugerne skal også blive interesseret i at kontakte virksomheden og høre mere om produktet.
Når man har et website, der fungerer organisk, er det lettere at skalere.
Prioriteret marketing strategi
- Content strategi
- Keyword strategi
- Generel SEO
- Lokal SEO
- Organisk Social Media
- PR
- Paid Search
- Paid Social
- OOH
- TVC