Vælg dine kampe strategisk

Vil du ligge nummer 1 på JUICE?

Forestil dig at din virksomhed f.eks. sælger juice. En søgning på Google på ordet “juice” giver ikke mindre end 968.000.000 resultater – og forestil dig nu at alle disse resultater er skilte der står på gaden. Det ville jo være helt uoverskueligt at vælge et af de skilte, derfor har Google lagt dem oven på hinanden. Du ser ganske givet det øverste skilt, og det næste, måske det tredje.

Google ved ikke helt hvad intentionen er

En søgning på ordet juice viser ikke rigtigt meget om din intention. Så Google giver dig 3 muligheder:

  1. Vil du bare vide, hvad juice er (knowledge graph fra Wikipedia til højre),
  2. er du tørstig lige nu (lokale søgninger, hvis Google kender din placering) eller
  3. vil du selv i gang (opskrifter vises, hvis ikke Google kender din placering).

Vil du kæmpe denne kamp, skal du altså enten være super troværdig som Wikipedia, have en butik i nærheden eller have nogle meget poplulære opskrifter. Det er en kamp, der bliver svær at vinde.

Vælg keywords med rette intention

Så lad os sige, at du producerer de lækreste økologiske æbler og presser din egen juice, så kunne optimere mod "juice af økologiske æbler" - der er kun 121.000 resultater. Og nu skal du bare vinde over Rynkeby, Aarstiderne og Coop. Det er noget lettere at arbejde med. Men du vinder ikke med mindre dit produkt og dit brand er på samme niveau. Eller hvis du gør dig rigtigt umage med din SEO og de sociale medier.

Digital Strategi opdateret 2020-04-02