Keyword strategi – jeres SEO starter her
Det virker måske enkelt at vælge keywords til jeres Content og SEO strategi, men det kan være en god idé at gribe det strategisk og struktureret an.
Overordnet set vil det nemlig være let blot at se på antal månedlige søgninger for relevante keywords, og basere strategien på dem med flest søgninger.
Men jo flere søgninger et keyword har, desto større vil konkurrencen være. Så her skal man vurdere om det overhovedet er realistisk at vinde en topplacering på et keyword, eller om det vil være skønne spildte kræfter.
Alle virksomheder bør definere deres egne, strategiske keywords. Jeg deler dem normalt op i 6 grupper – og for at holde det overskueligt, så prøv at hold antallet af keywords under 100.
Har I en SEO specialist tilknyttet, har I formentlig allerede styr på strategien, men hvis I er en lille virksomhed og selv vil prøve at arbejde med det, så kan I med fordel starte her.
Start med de keywords, der absolut skal vindes:
Jeres brand-keywords.
Keyword gruppe #1 – Brand-keywords
Start med at forstå jeres brands keywords. Det vil naturligvis være virksomhedens navn, men i nogle tilfælde kan det være meget mere end det.
For Itzy-Bitzy er det nok ikke meget mere end bare ”Itzy-Bitzy”. Men konkurrencen her er børnebøger, videoer med sange om en ”itzy bitzy spider”, pizza-butikker og meget andet.
Men hvis ikke man bliver fundet på sit firmanavn, så vil man miste en del værdi af markedsføringen.
Da jeg arbejdede i Bang & Olufsen, der jo har et website på en masse sprog, og som har et brand-navn som kan oversættes (f.eks. Bang und Olufsen på Tysk), for ikke at nævne forkortelsen B&O, så har man pludselig at gøre med en ret stor gruppe af brand-keywords globalt set.
Så det virker banalt, men start med at forstå, hvordan jeres brand-navn bruges af brugerne, så I sikrer, at I altid ligger i top position.
Når I dominerer jeres brand, går I videre til:
Jeres produktnavne.
Keyword gruppe #2 – Produktnavne
Der er stor forskel på om en virksomhed selv producerer sine produkter, eller om man sælger andres produkter.
Da vi havde vores e-commerce forretning med computerspil, BilligeSpil.dk, var SEO-strategien at vinde de bedste placeringer på navnene på spillene og alt relateret de forskellige spilkategorier. Det var ofte muligt at være placeret over producentens egen side – mest fordi producenterne ikke havde fokus på lokale markeder.
Det er dog en del år tilbage, så mange ting har ændret sig siden da.
I dag vil de fleste producenter helst selv fortælle ”sandheden” om deres produkter.
Det mener jeg i hvert fald bør være virksomhedernes mål - så det er væsentligt at sikre at man som producerende virksomhed dominerer søgeresultaterne for ens eget produkt.
Selvfølgelig vil konkurrencen fra sites som Amazon og review-sites give nogle udfordringer. Men som udgangspunkt må det være enhver producents mål at ligge i første position for egne produkter.
Med navnene på jeres produkter dækket ind, er det tid til at vinde synlighed fra konkurrenterne:
Keywords for jeres kategori.
Keyword gruppe #3 – Kategori-keywords
De to første keyword-grupper er en del af den defensive keyword-strategi, hvor vi vil sikre positionerne for eget brand og produkter.
Med kategori-keywords begynder I at skulle vinde over jeres konkurrenter, der også gerne vil være repræsenteret i søgeresultaterne for kategorien.
Nu begynder SEO-indsatsen at handle om at skabe mere awareness om jeres virksomhed og jeres produkter.
Brugernes intention bag søgninger på kategori-keywords er typisk en del af research-fasen, hvor brugerne gerne vil vide, hvad muligheder der er.
I første omgang gælder det altså om at blive fundet, og herefter gælder det om at overbevise brugeren om, at I har det mest interessante produkt.
Eksempler på kategori-keywords kan være:
- Biler
- Højttalere
- Bukser
Når I starter med at vælge de kategori-keywords I vil arbejde med, skal I først se på, hvilke underkategorier jeres produkter passer bedst i:
- El-biler
- Stereo højttalere
- Korte bukser
Underkategorierne kan også være svære at vinde, så at fokusere på nogle yderligere modifikationer, vil være en god idé, da konkurrencen bliver mindre jo mere specifikt et keyword bliver.
- El-bil med 7 sæder
- Stereo højttalere med Wi-Fi
- Korte bukser til golf
Konge i Lorteland
Hellere være en konge i Lorteland end en lort i Kongeland som man siger. Overført til jeres keyword-strategi handler det om, at det er bedre at ligge nummer 1 på et keyword med 100 månedlige søgninger end at ligge nummer 100 på et keyword med 10.000 søgninger.
Så kan I jo bevæge jer op mod Kongeland, når I vinder de meget modificerede keywords.
Keyword-gruppe #4 – Løsnings-keywords
Løsnings-keywords kan både være yderligere modifikationer af kategorier, hvor særlige features ved produkterne tilføjes. De hænger tæt sammen med de modificerede keywords til underkategorierne ovenfor, men det content I skal arbejde med, skal være mere løsningsorienteret og fokusere på produktets benefits.
Brugernes intention bag løsningsorienterede søgninger er at finde et produkt, der løser et specifikt behov eller problem.
med produktet. Det er muligvis mere relevant for B2B, hvor produktet kan være en service eller en applikation.
Keyword-gruppe #5 – Core-keywords
Jeres core-keywords vil være svære at vinde, men de er vigtige at være opmærksomme på.
Typisk vil de kun bestå af et enkelt ord, som vil være kernen i mange af de modificerede keywords I har. Overordnet set kan man sige, at de er fundamentet for jeres SEO content-strategi. Det betyder, at al content I producerer bør have en forbindelse til et af jeres core-keywords.
For at fortsætte med eksemplerne ovenfor, kan det være:
- Bil, Familie, Energi
- Højttaler, Lyd, Musik
- Golf, tøj, Sport
Jeres core-keywords skal ligge op ad jeres produkt- og kommunikationsstrategi. Hvad er jeres raison d’etre, hvad er kernen i jeres produkt og i hvilken sammenhæng indgår produktet i brugernes liv.
Keyword-gruppe #6 – Content-keywords
I finder jeres content-keywords ved at undersøge, hvad brugerne søger efter, som er relateret til jeres core-keywords.
Baseret på jeres content-keywords, kan I skabe et content-univers i jeres blog eller til jeres videoer. Vi er her helt i toppen af jeres funnel, og siderne vil sjældent konvertere brugerne med det samme. Men de kan bruges til at skabe mere awareness om jeres brand og til at linke brugerne videre til jeres produkter eller løsninger.
Eksempler på content-keywords kan være:
- Rejser med bil i Europa, Familietur på landet, Grøn energi til transport
- Byg højttalere selv, Lyd er vigtig som motivationsfaktor, Musik er bedre i stereo
- Udstyret skal være i orden, når du spiller golf, Tøj til al slags vejr – både sol og regn, Sport forbedrer livskvaliteten
Det vigtige er, at der er nok substans i jeres content-keyword, så I kan producere noget ordentligt indhold, både er omfattende, relevant og giver værdi for brugeren.
Arbejdet med de strategiske keywords
Alle virksomheder har noget helt særligt de fokuserer på.
Det gælder om at finde ind til det, der differentierer jeres produkt og jeres virksomhed fra konkurrenterne.
Jeres brand-navn og produktnavne giver jo sig selv – her gælder det om at begynde at monitorere jeres position.
Kategori-navnet kan der være lidt flere muligheder i og I kan være lidt mere kreative, når I skal arbejde med underkategorier, produkt features og løsninger.
Det stopper ikke, når I har fundet jeres keywords
Når I har listet jeres keywords for alle seks keyword-grupper, kan I begynde at se på jeres content-strategi. Det er her arbejdet begynder for alvor, men det kan give store gevinster på længere sigt.